Bannertips

Bannertips

Adverteren op websites ook wel 'banneren' genoemd is op internetpagina’s enorm populair. Banner betekent letterlijk spandoek en werkt als opvallend advertentieblok. Banners plaatst u op sites die uw doelgroep bezoekt. Hoe beter de doelgroep en uw site bij elkaar aansluiten, hoe hoger de conversie, ofwel de kans dat een bezoeker uw site bezoekt en klant wordt. Goede banners zijn uitnodigend, eenvoudig en ze verleiden de bezoeker tot doorklikken.

Hieronder volgt een aantal tips die u kunnen helpen uw doelstellingen te behalen:

Maak/gebruik eenvoudige, lokkende banners
Beschrijf met kernwoorden of met een sprekende grafische weergave wat uw product of dienst beter maakt dan die van uw concurrenten. Benadruk deze belangrijke verschilpunten in uw banners. Zorg ervoor dat u eventuele unieke functies of aanbiedingen beschrijft.

Spoor gebruikers aan tot handelen
Uw banners moeten gebruikers aansporen tot handelen en brengen de voordelen van uw product of dienst over. Een aansporing tot handelen moedigt gebruikers aan om op uw banners te klikken. En daarmee maakt u de gebruikers ook duidelijk wat ze moeten doen als ze op uw bestemmingspagina (landingspagina) terechtkomen. Enkele goede aansporingen zijn: Kopen, Verkopen, Bestellen, Bladeren, Aanmelden en Een offerte aanvragen.

Vijf gouden regels:

1. Hoe groter hoe beter
Grotere advertentieformaten, zoals skyscrapers (langwerpig, verticaal),  rectangles (vierkant) hebben inmiddels in verschillende onderzoeken bewezen dat ze drie tot zes keer effectiever zijn dan kleinere formaten zoals banners of buttons. Linki.nl maakt gebruik van een mix van formaten.

2. Hoe vaker hoe beter
Banneren werkt hetzelfde als reclame op televisie of radio. Om de 'brand awareness' en de effectiviteit van de campagne te laten stijgen, moet de frequentie omhoog.

3. Slim afstemmen op de doelgroep

Banneren biedt u mogelijkheden om uw banners te targeten op de juiste groep gebruikers of doelgroep.

4. Gebruik uw logo prominent
Krachtig gebruik van het logo levert een significante verhoging op van ‘brand awareness’ en ‘message association’. Continu opvallende aanwezigheid van het logo of merk verdubbelen de branding resultaten.

5. Houd het simpel
Stop banners niet vol met verschillende boodschappen, 'calls for action' en plaatjes. Stel eerst doelen vast. Wilt u uw merk over het voetlicht brengen (branding) of wilt u respons (call to action). Stem de inhoud en vormgeving af op uw doelstelling.

Veel succes.